Datum objave: 23. Kolovoz 2017

Nezaboravni film "Princeza koralja" bit će večeras prikazana na Zlarinu gdje je i snimljen prije 80 godina

Diana Ferić
Diana Ferić

80. obljetnica snimanja filma "Princeza koralja" na otoku Zlarinu, koja je obilježena i na ovogodišnjem Filmskom festivalu u Puli i o kome je izdana monografija u kojoj je jedan od autor i šibenski novinar i publicist Stanko Ferić bit će večeras obilježena i na Zlarinu prikazivanjem originalne verzije tog filma. To će biti njegovo drugo službeno u Šibeniku prikazivanje otkako je 1938. godine premijerno prikazan u tadašnjem šibenskom kinu Tesla i to je za Šibenčane i Zlarinjane bio nezaboravan događaj.
Film će

Zlarinjani su, kada su ga tada masovno došli gledati, bili ljuti zbog izbacivanja njihovih psovki iz filma i utjecaja njemačkih kostimografa na sužavanje tradicionalne široke zlarinske suknje.

Snimanje filma "Princeza koralja" na otoku Zlarinu bio je 1937. godine najvažniji i najuzbudljiviji društveni događaj na Zlarinu i u Šibeniku. Među Šibenčane i Zlarinjane došli su slavna glumica Ita Rina, intrigantna ljepotica koja se 1929. godine kao prva žena s naših prostora pojavila gola na filmskom platnu u češkom filmu "Erotikon" i najveća zvijezda nijemih i prvih tonskih filmova Kraljevine Jugoslavije, Ivan Svetislav Petrović kojeg su nazivali srbijanskim Rudolfom Valentinom. Glumac zbog kojeg su žene kada bi ga ugledale vrištale, padale u nesvijest i fizički se obračunavale da bi mu prišle bliže, na Zlarin je došao sa statusom filmske zvijezde s karijerom u Hollywoodu, titulom najljepšeg filmskog ljubavnika francuskog filma, najpopularnijeg glumca njemačkog i mađarskog filma, sjajnog pjevača i vrhunskog sportaša koji je nastupio na Olimpijadi u Stockholmu 1912. godine.
Snimanje "Princeze koralja" počelo je 2. lipnja 1937. godine u Splitu, na Marjanu te nastavljeno u Trogiru i Kaštelima, a zatim na otocima Hvaru, Drveniku i Zlarinu gdje je trebalo trajati 10 dana, ali se odužilo zbog lošeg vremena u kojem je umalo smrtno stradao režiser Victor Janson kada je na šibenskom otoku Sestrica Vela, pokazujući ribarima kako trebaju izvući mrežu, pao u uzburkano more.

Film je bio završen početkom listopada 1937. godine i na zatvorenoj je projekciji prikazan najprije Josephu Goebbelsu, Hitlerovom ministru Narodnog prosvjećivanja i propagande koji je, uz ostalo, bio i vrhovni nacistički cenzor.

Danas, nakon 80 godina, "Princeza koralja" još živi u zlarinskim i šibenskim uspomenama iako taj film, barem isto toliko godina nakon premijere, gotovo nitko više nikada nije gledao osim rijetkih filmofila niti je u Šibeniku ikada više bio prikazan. Jedini materijalni tragovi su rijetke fotografije sa snimanja, jedna jedina fotografija s premijere 1938. godine, isječci iz starih novina i zapisi Manfred Makale, slavnog hrvatskog i bosanskohercegovačkog novinara, diplomata, nakladnika i gradonačelnika Šibenika 1944. godine porijeklom sa Zlarina.
Makale je umro u Šibeniku 1949. godine i brzo nestao u sjenama zaborava. Prelijepa jahta „Nirvana“ strunula je i nestala u Boki Kotorskoj. Mala Ita Rina kojoj su krsni kumovi bili industrijalac Miloš Šupuk i glumica Ita Rina, navodno još živi u Kanadi, a kino „Tesla“, taj hram baštine filma i filmske umjetnosti, u kojem su Zlarinjani vidjeli „Princezu koralja“ i prvi puta sebe na filmu nije zaštićeno kao kulturno dobro vrijedno spomena i bit će srušeno da bi na tom mjestu bila podignuta suvremena poslovna zgrada.
Ono što je ostalo od „Princeze koralja“, a traje i danas, to je uska zlarinska suknja kao spomen tradicije koja se promijenila zbog filma i mode.

Integralni tekst o snimanju filma "Princeza koralja" ,s do sada nepoznatim činjenicama i o njegovoj sudbini, možete pročitati u posljednjem tiskanom broju časopisa  "Volim Šibenik"  koji za 7 kuna možete dobiti pozivom na broj:099 7333629.

Iz kategorije: Vijesti