Datum objave: 11. Siječanj 2024

OTKRIĆE / Šibenčanin dr.sc. Josip Skejo zaslužan za identificiranje pigmejskog skakavca u jantaru starom 40 milijuna godina

Za izuzetno otkriće, pronalazak jednog ženskog primjerka neidentificiranog patuljastog skakavca u komadu baltičkog jantara starom između 30-45 milijuna godina zaslužan je i šibenski znanstvenik dr.sc. Josip Skejo, docent na Prirodoslovno – matematičkom fakultetu u Zagrebu. Njegov mlađi kolega Niko Kasalo i on te znanstvenici Sam Heads and Jared Thomas prije toga su opisali tu vrstu.

„Ja napisao rad, tj. prvi sam autor i odabrao sam imena. Rad je nastao u suradnji šibenskog (ja), livanjskog (Kasalo) i dvaju čikaških (Chicago, SAD) znanstvenika, profesora Headsa i Thomasa”, objasnio nam je Skejo koji dodaje da ako netko kući ima nakit od jantara može pogladati ima li u njemu možda zarobljenih organizama. „U jako starim jantarima iz krede nekad se otkrije čak i dinosaursko perje”, kaže on.

Upravo ova ženka postala je tip koji nosi ime za pleme Rusmithini, rod Rusmithia i vrsta Rusmithia gorochovi koje se navodi u radu Skejo, Kasalo, Thomas et Heads, 2024.
„Opis navedenog taksona rezultat je suradničkih napora ortopetera Josipa Skeja i Niko Kasalo iz Hrvatske te paleoentomologa Sama Headsa i M. Jared Thomas iz SAD. Da se ne zaboravi da je primjerak istraživačima predstavio Ru Smith, u čiju čast su pleme i rod otuda nazvani.
Jedinstvena morfologija rusmithia gorochovi predviđanja čini ovo otkriće još neobičnijim. Naime, pigmejskim skakavcima (Tetrigidae) krila su reducirana u male ljuske. Međutim, R. gorochovi ima prilično dugačka krila, znatno duže od bilo koje postojeće vrste pigmejskih skakavca. Ovo otkriće dovodi u pitanje naše razumijevanje evolucije smanjenih predskazanja u ovoj obitelji.
Zanimljivo je da je holotip iskopan u rudnicima jantara Kalinjingrad Yantarni, koji su stoljećima bili poznato mjesto opskrbe jantarom. Shodno tome, upravo ovaj jantar korišten je za ukrašavanje čuvene Ćilibarske sobe u Katarinskom dvoru u Carskom selu kod St. Peterburga, i originalne i obnovljene. Neka ova informacija rasplamsa maštu i promišljanje je li moguće da je u ukrasima ove modne komore zarobljeno bezbroj novih vrsta insekata, rodova, plemena i obitelji.
Reference: Skejo J, Ni Niko Kasalo Thomas MJ, Sa Sam Heads 2024.) Novi dugokrilni pigmejski skakavac u eocenskom Baltičkom jantaru postavlja pitanja o evoluciji reducirane tegmenule u Tetrigidae (Orthoptera). Journal of Ortoptera Research. Članak 1. https://doi.org/10.3897/jor.33.105144”, objavili su.

Označeno u: